گزارش وگزارش تصویری:کنفرانس خبری معاون وزیر مسکن و مدیر عامل مسکن سازان یزد

خیابان قیام یزد بازسازی می شود

یزدفردا:میرچلیلی خبرنگار یزدفردا"خیابان قیام قدیمی ترین خیابان مرکز شهر یزد، با مشارکت وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری و استانداری یزد بازسازی می شود.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی در جمع خبرنگاران استان یزد گفت : بدنه مغازه های موجود در خیابان قیام یزد نابسامان است و لازم است به سرعت برای آن جداره‌سازی شود و در این اقدام وزارت مسکن و شهرسازی نیز مشارکت خواهد کرد.
صادقی همچنین با اشاره به اینکه بافت فرسوده یزد نیز نیازمند بازسازی و احیا با سرعت بیشتری است، افزود: برای تحقق این مهم مشارکت وزارت مسکن و شهرسازی، استانداری یزد و شهرداری این شهر لازم است.
وی ادامه داد: به همین منظور 50 درصد وزارت مسکن و شهرسازی، 25 درصد شهرداری و 25 درصد استانداری برای احیا و نوسازی بافتهای فرسوده یزد مشارکت می ‌کنند.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی همچنین اظهار داشت: یزد دو هزار و 620 هکتار بافت فرسوده دارد که 700 هکتار آن بافت تاریخی و 827 هکتار آن بافتهای حاشیه ‌ای و سکونتگاه ‌های غیررسمی است.
صادقی یادآور شد: برای 10 شهر استان یزد محدوده بافت تاریخی شناسایی شده که مجموع این میزان چهار هزار و 777 هکتار است.

صادقی در بازدید از بافت تاریخی یزد نیز با ابراز خرسندی از اینکه شهر یزد اصالت واقعی خود را حفظ کرده است، بیان داشت: در این شهر مسئولان با هماهنگی خوبی که دارند، به سرعت برای احیا و بازسازی بافت فرسوده اقدام می ‌کنند.
وزیر مسکن و شهرسازی یادآور شد: بازسازی و احیای دو هزار و 600 هکتار بافت فرسوده اقدام بزرگی است و به طور قطع هماهنگی و تعامل مسئولان مرتبط رکن اساسی در تحقق این اقدام بزرگ به شمار می‌ رود.

وی همچنین اظهار داشت: تا شش ماهه نخست سال جاری 500 هزار واحد مسکونی در کشور آماده بهره‌ برداری می ‌شود و تا پایان سال جاری نیز این تعداد به 900 هزار واحد خواهد رسید و سال گذشته نیز 50 هزار واحد مسکونی طرح مسکن مهر در سراسر کشور افتتاح و به بهره‌برداری رسید همچنین علت اینکه قیمت مسکن در بازار به ثبات نسبی رسیده است، اجرای همین تعهدات است.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی همچنین گفت: از آنجا که صاحبان خانه در بافتهای فرسوده برای بازسازی املاک خود باید مدتی اجاره نشینی کنند به آنها کمک ودیعه مسکن پرداخت می شود که برای مالکان بافتهای فرسوده تخفیف 50 درصدی برای صدور پروانه در نظر گرفته می شود و این اقدامات از جمله اقدامات تشویقی است که دولت برای ترغیب مردم به منظور سرعت در نوسازی بافتهای فرسوده پیش بینی کرده است.

صادقی با اشاره ضرورتها و الزامات بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده در کشور ادامه داد: توسعه درونی شهرها، تامین مسکن مورد نیاز مردم جامعه، بهسازی به منظور پیشگیری از حوادث غیرمترقبه، فرصت طلایی برای احداث و ایجاد یک شهر با هویت ایرانی و اسلامی و رفع معضلات فرهنگی، اجتماعی و ...، نوسازی منظر شهری و ... از جمله ضرورتهایی است که ایجاب می‌ کند اقدامات جدی برای احیای بافتهای فرسوده در سراسر کشور انجام شود.
صادقی با بیان اینکه هم ‌اکنون 65 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: هشت میلیون و 500 هزار نفر از مردم کشور در این مناطق زندگی می ‌کنند.
وی با اشاره به سرمایه‌ ای که هم ‌اکنون از بافتهای فرسوده در دست مردم است، خاطرنشان کرد: هم ‌اکنون 65 هزار هکتار معادل 650 میلیون مترمربع عرصه فرسوده در اختیار مردم است که این رقم معادل 198 هزار میلیارد تومان است و این وظیفه دولت است تا با مدیریتی قوی، مردم را از این سرمایه مطلع کند و با ارائه تسهیلات برای احیای این سرمایه زمینه ‌سازی کند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و به‌سازی شهری ایران با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای احیای بافت‌های فرسوده در کشور طی سال‌های گذشته بیان داشت: از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 84 با اختصاص 3 هزار و 570 میلیارد ریال از محل درآمدهای عمومی دولت و تسهیلات بانکی، هزار و 64 هکتار از بافت‌های فرسوده احیا و نوسازی شد.

صادقی عنوان کرد: در طول برنامه چهارم با اختصاص 10 هزار و 481 میلیارد ریال، سه هزار و 500 هکتار از بافتهای فرسوده احیا شد که این رقم معادل 3.5 برابر 10 سال گذشته بوده است.
وی اظهار داشت: طبق برنامه چهارم توسعه تا پایان برنامه پنجم باید 65 هکتار از بافت‌های فرسوده کشور احیا شود اما تاکنون تنها هفت درصد از این میزان محقق شده است.
صادقی علت عقب ‌ماندگی اجرای طرح از برنامه را عدم سرمایه ‌گذاری در دولت‌های گذشته، عدم حضور گسترده و مشارکت مردم در عرصه احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده و ... اعلام کرد.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی افزود: برای جبران عقب‌ ماندگی از این برنامه به دنبال ایجاد یک نهضت بزرگ مردمی برای احیای بافتهای فرسوده هستیم زیرا این مردم هستند که باید با کمک دولت نسبت به به‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده اقدام کنند و دولت نیز باید بستر لازم را برای مشارکت پایدار مردم فراهم کند.
صادقی با بیان اینکه پیش‌بینی شده بخشی از مسکن مردم در بافت‌های فرسوده احداث شود، یادآور شد: تا قبل از برنامه چهارم توسعه، 35 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده ساخته شده است و طی برنامه چهارم 178 هزار واحد فرسوده تخریب شده و به جای آن 276 واحد بازسازی شده است.

صادقی بیان داشت: در سال جاری که سال نخست برنامه پنجم است، 55 هزار واحد تخریب و 130 هزار واحد نوسازی می ‌شود و 75 هزار واحد نیز در این مناطق احداث خواهد شد.


گزارش تصویری :مسعود میرجلیلی خبرنگار یزدفردا:













































































یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا